Eén van de belangrijkste dingen die een verzekeraar moet doen, is claims afhandelen. Hiervoor bestaan grote softwaresystemen, van SAP en andere multinationals. Die systemen passen echter niet bij de eerlijke en simpele manier waarop Inshared tegen verzekeren aankijkt. Vandaar dat mij gevraagd werd om te helpen met het ontwikkelen van een systeem dat wél eerst aan de klant denkt.
Samen met een team van Inshared en externe medewerkers, werd eerst een onderzoek gedaan naar de problemen met andere systemen.
- Waarom zijn ze niet klantvriendelijk?
- Hoeveel overbodige stappen moet een klant zetten om zijn claim verwerkt te krijgen?
- Hoeveel verzekeringskennis heeft de klant nodig?
Op basis van de eerste resultaten zijn we snel gaan prototypen aan een oplossingsrichting. In eerste instantie met paper prototyping op grote borden, waarbij verschillende paden in het systeem voor iedereen duidelijk werden.
Na enkele weken zijn we overgeschakeld op interactieve prototypes, die met Axure RP worden gemaakt. Dit zonder de magneetborden te verlaten.
Een interactief prototype biedt unieke voordelen. Zo zorgt het ervoor dat een agile team met zeer verschillende competenties, van verzekeringexpert tot front-end developer, prima samenwerkt. Toen het team een radicale verandering voorstelde, kon dit binnen enkele dagen worden getoetst en gepresenteerd aan de directie, voor korte lijnen en snelle goedkeuring.
Na het prototype- en begeleidingsproces, heb ik ook het visual design voor dit interne systeem verzorgd.
Ik heb dit project verlaten aan het einde van de conceptfase. Inmiddels heeft Inshared ‘Cynoclaim’ geïntroduceerd, het meest geavanceerde pakket voor claim-afhandeling in Nederland, of zoals ze zelf zeggen: Het Nieuwe Schaderegelen.